אחסון חומרים מסוכנים – כללים חשובים לבטיחות ולעמידה בדרישות החוק

דין אחסון חומרים מסוכנים (חומ"ס) אינו כדין אחסון קרמיקה או מזון. אחסון חומרים מסוכנים ככימיקלים מסוכנים שונים מחייב משנה זהירות, מחשבה תחילה וכמובן עמידה בדרישות החוקים והתקנות המתייחסים לנושא זה. יש חשיבות רבה, אם כן, להבנת וידיעת כללים לאחסון חומרים מסוכנים וכמובן: פעולה להשגתם.

קיימת חשיבות רבה לאחסון נכון של החומרים לפי תכונותיהם ולפי קבוצת הסיכון שאליהם הם שייכים.

מאמר זה סוקר כמה כללים חשובים לאחסון חומרים מסוכנים, כללים לבטיחות וכן לעמידה בדרישות והנחיות החוק בכל הנוגע לאחסון חומ"ס.

חוק חומרים מסוכנים

כמה רשויות אחראיות על נושא אחסון חומרים מסוכנים: המשרד לאיכות הסביבה, שרותי הכבאות ופיקוד העורף. אחד החוקים המרכזיים בנושא זה הנו "חוק חומרים מסוכנים 1993" שמכיל הנחיות והוראות מפורטות לגי אחסון חומרים מסוכנים.

"חוק החומרים המסוכנים" מכיל הנחיות לאחסון חומרים מסוכנים, כולל אחסון חומרים דליקים ואחרים.

בין השאר קיימות בו הנחיות לגבי שימוש במחסן נפרד לחומרים רעילים ומסוכנים, המרוחק במידה מספקת הן מאזורי אוכלוסייה צפופים, וכן ממאגרי דלק, ממתקני ייצור שונים ואפילו ממקומות לייצור והגשת מזון.

אחסון חומרים מסוכנים במחסן ייעודי מיוחד ובהפרדה

שטח האחסון של חומרים מסוכנים צריך להיות מותאם באופן מדויק לכל סוג של חומר ולתנאים בהם הוא אמור להיות מאוחסן מבחינת בטיחותית.

בחוק ישנן הנחיות לאחסון החומ"ס במחסן ייעודי מיוחד. ישנה הנחייה בחוק לגבי סוג המבנה, שלפיה המבנה יהיה מאוורר באופן טבעי (או מאולץ), שיהיה מצויד בציוד אש מתאים לסוג החומר הרלוונטי, וכן שתותקן בו תאורת חירום מוגנת התפוצצות בהתאם לתקן הרלוונטי וכו.

בנוסף, רצפת המבנה צריכה להיות מחומר קשיח מונע חלחול, היא צריכה להיות בעלת שפה מוגבהת (או עם ניקוז לבור איסוף), למניעת פיזור שפך של חומ"ס אל מחוץ למבנה.

החוק מדבר גם על הצורך בבידוד של רעלים ופסולת מסוכנת, וכן על הפרדה של חומ"ס מחומ"ס מסוג אחר (לפי "מספרי האום" שלהם), וזאת על מנת למנוע "תגובה כימית" בין כמה סוגי חומרים מסוכנים שונים.

מאצרות לחומרים מסוכנים

מאצרה, (וברבים: "מאצרות"), זו מעין בריכה שבה מוצב המיכל עם החומר המסוכן ותפקידה למנוע שפך החוצה (לסביבה) של החומר המסוכן.

לפי החוק, חומ"ס וכן רעלים ופסולת מסוכנת יאוחסנו במאצרות מיוחדות, כאשר שנפח המאצרה יהיה שווה לפחות ל-110% מנפח כלי הקיבול הגדול ביותר המאוחסן בה. קיימות הנחיות נוספות לגבי השימוש במאצרות.

חובת סימון חומרים מסוכנים ושילוט חומרים מסוכנים

בנוסף לעיל, קיים בחוק חומרים מסוכנים חובת סימון ושילוט של החומרים המסוכנים. לפי החוק יש לשלט ולסמן כל מקום בו יש חומ"ס, רעלים או אפילו פסולת מסוכנת.

השילוט צריך לציין את הנזקים שהחומר עלול לגרום מבחינת הרעילות הן בעת היותו במצבו הטבעי הסטאטי והן בשעה שהחומר המסוים בוער. השילוט חייב לעמוד בתקן המקובל.

הסימונים צריכים להיות גם על האריזות, כלי הקיבול, על המתקנים, עמדות, וכמובן בשטחי המחסן שבו מתבצע האחסון.

חברה מקצועית לאחסון חומרים מסוכנים

לסיכום: אחסון חומרים מסוכנים הנם "כאב ראש" לא קטן… מנינו רק חלק קטן מהנחיות והוראות החוק השונות לגבי אחסון חומ"ס.

כיום ישנו פתרון נגיש ליבואנים וליצרנים שצריכים לאחסן חומ"ס: שימוש במרכז לוגיסטי ייעודי לאחסון חומ"ס, כלומר: בחברה שמקצועיותה ומומחיותה הינה אחסנת חומרים מסוכנים.

לחברה מקצועית לאחסון חומ"ס יש כמובן את היכולות, ההיתרים, האישורים, כוח האדם המיומן ובעל ההכשרה המתאימה וכמובן את המחסנים הייעודיים ואת היכולות הלוגיסטיות לבצע את אחסנת החומ"ס וכן את הובלת החומ"ס הן מנמל אשדוד ישירות למחסן הלוגיסטי, והן מהמחסן לאתרים השונים ברחבי הארץ כולה.

במאמר זה ניסינו להקנות לכם מידע לגבי כללים לאחסון חומרים מסוכנים. נשמח לעמוד לשירותכם לכל מידע נוסף!

לקבלת ייעוץ והצעת מחיר לאחסון חומרים מסוכנים \ אחסון חומ"ס \ הובלת חומרים מסוכנים – אנא השאירו פרטים, או התקשרו: 08-860-6671

כללים לאחסון חומרים מסוכנים

 

 

שתפו אותנו...

שתפו אותנו בפייסבוק
שתפו אותנו בטוויטיר
שתפו אותנו בלינקדין
שתפו אותנו בוואטסאפ

יש לכם את כל הסיבות לעבוד עם הרן:

שירות איכותי ואדיב – הצוות מקפיד להעניק יחס אישי, חם ואדיב לכל אחד מלקוחותינו. 

מקצועיות וניסיון של 25 שנים – לחברה ידע רב ויכולת להתמודד עם מטענים מסוגים שונים. 

אמינות ועבודה תחת תו תקן – החברה שומרת על כל התקנים והחוקים, לרבות הנחיות של המשרד להגנת הסביבה. 

שטח אחסון גדול ומותאם לפי סוגי מוצרים שונים – כל מחסן בעל ייעוד מיוחד ונשמרים בו תנאים הדרושים לאחסנה טובה של סוג הסחורות השמורות בו. 

גמישות ויצירתיות במציאת פתרונות עבור כל לקוח ולקוח – אנו גמישים לצרכים המשתנים של הלקוח ודואגים לספק לו את השירות הטוב ביותר בכל מצב.

דילוג לתוכן